جمهوری فریاد
سیاسی،فرهنگی،خبری و...
چهار شنبه 5 / 4برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : علي ظفريوسفي

هزاره گرایی در جهان اسلام

 

پژوهشگران دریافتند که هزاره گرایی تقریبا در همه ی فرهنگ های دینی و اجتماعی جهان یافت میشود . برخی از مسلمانان نیز تصور کرده اند که قرآن مجید نیز در آیاتی از هزاره گرایی سخن گفته :

 

یدبر الامر من السماء ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون

 

برخی از مفسران این آیه را مربوط به روز قیامت می دانند در حالی که روز قیامت از نظر قرآن 50 هزار سال است اینک به نشانه هایی از وجود هزاره گرایی در جوامع اسلامی اشاره میکنیم :

 

1-     مسلمانان از همان آغاز پایان جهان و فرا رسیدن روز داوری را نزدیک میدانستند . پس از چندی برخی گفتند عمر جهان 6000 سال است و حضرت رسول اکرم در میانه ی هزاره ی ششم برانگیخته شده و عمر اسلام 500 سال خواهد بود .

پس از سپری شدن آن مدت و پایان نیافتن جهان گفته شد عمر جهان 7000 سال است و حضرت رسول اکرم در آغاز هزاره ی هفتم مبعوث شده و عمر اسلام هزار سال خواهد بود .

ارقام دیگری نیز در زمان های گوناگون مطرح شده است . برخی از عرفا فاصله ی میان رحلت حضرت رسول اکرم (ص) تا 1000 سال پس از آن را روز محمدی نامیدند

 

2-     بابا طاهر عریان که در حدود سال 1000 م برابر با 391 ق به دنیا آمده میگوید :

مو آن بحرم که در ظرف آمدستم           چو نقطه بر سر حرف آمدستم

به هر الفی الف قدی برآیه                   الف قدم که در الف آمدستم

 

3-     حکیم خاقانی شروانی :

گویند که هر هزار سال از عمرعالم               آید به وجود اهل وفایی محرم

آمد زین پس و ما نزاده ز عدم                      آید پس از این و ما فرو رفته به غم

 

4-     از اواخر قرن 9 هجری این باور میان گروهی از مسلمانان پیدا شده بود که بدن حضرت رسول اکرم تنها هزار سال در قبر می ماند و نشانه های قیامت و قیام حضرت مهدی و ظهور دجال در قرن دهم خواهد بود . جلال الدین سیوطی دانشمند بزرگ مصری که شاهد گسترش این گرایش بوده نا درستی آن را در رساله ایی به نام الکشف عن المجاوزه هذه الامه الف اثبات کرده است .

 

5-     دروزیان لبنان معتقدند که الحاکم بامرالله بنیان گذار آن فرقه که از پادشاهان فاطمی مصر بوده در سال 411 ق بدون اینکه تکمه های لباسش باز شود از میان آنها بیرون آمده و به آسمان ها رفته است . آنها میگویند وی هزار سال پس از صعود خود یعنی حدود 20 سال دیگر به زمین باز خواهد گشت .

 

6-     هنگامی که سال هزار قمری نزدیک میشد مدعیان بیشماری در کشور های اسلامی پیدا شدند . اکبر شاه از پادشاهان مسلمان هندوستان مدعی شد که عمر اسلام از بعثت حضرت رسول اکرم تا هزار سال است . وی میگفت از آن جا که بعثت 13 سال پیش از هجرت بوده ، 13 سال قبل از سال هزار پایان اسلام است و نوبت به آیین تازه ایی میرسد که وی آن را اعلام میکند . اکبر شاه به کمک یکی از دانشمندان عصر خود با در هم آمیختن چند دین چیزی به نام دین الهی یا آیین اکبری را پدید آورد وآن را بر مردم تحمیل کرد این مکتب صلح کل را تبلیغ میکرد و پس از گذشت اکبر شاه از رونق افتاد .

 

7-     در سال 1260 ق هنگامی که هزار سال از وفات امام حسن عسگری (ع) گذشته بود فردی به نام سید علی محمد شیرازی برخاست و مدعی شد باب حضرت امام زمان (ع) او پس از چندی خود را مهدی منتظر خواند و سر انجام ادعای نبوت کرد . وی میگفت از سال 260 ق که سال در گذشت امام 11 است دوران فترت 1000 ساله آغاز شده و اکنون آن دوران پایان یافته و عصر جدیدی فرا رسیده است . همچنین او وجود امام 12 را انکار کرد و گفت خود امام 12 است عبارات عجیب و غریبی را نیز ساخت و آنها را به عنوان وحی به مردم نشان داد . این فرد بابیگری را پدید آورد و فتنه هایی کرد که در تاریخ ثبت شده . علمای اسلام وی را دو بار محاکمه کردند . او در نخستین محاکمه به علت احتمال جنون و نوشتن توبه نامه تبرئه شد اما توبه ی خود را شکست و باز هم آن نغمه ها را سر داد و به همین دلیل در محاکمه ی مجدد به اعدام محکوم گردید و در شهر تبریز به دار مجازات آویخته شد .بابیگری بعدا به بهاییگری تحول یافت .

 

در سال 1336 ش کتابی به نام پیشگویی های علمی قرآن و اعلام شروع هزاره ی آخر دنیا نوشته ی شخصی به نام دکتر سید صادق تقوی در تهران منتشر شد . در این کتاب 200 صفحه ایی میخوانیم که واپسین هزاره ی جهان در سال 1331 ق برابر با 1291 ش و 1912 م آغاز شده است


32432

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

فریادهای که درطول قرنها تحول عظیمی را بوجودآورده،صدای که پژواک آن ملتهارا به حرکت واداشته وملت مرده ای را زنده کرده ودرصحنه حیات سیاسی ،اجتماعی،فرهنگی و... مردم را یاری رسانده که اینک این صداهاباید ازحنجره تکنالوژی عصری برآید تاکه روزی جهان مرده بیجان را شاید متحول کند این وبلاگ فریادی است که درد های معنوی ومادی مردمی را حکایت کننده است،شماهم باماهم صداشویدتاببینیم که چه خواهدشد بااحترام:علی دانشگاه کابل
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سايت متعلق به دانشجويان ومردم ولسوالي پنجاب ولايت باميان و آدرس alizaferyosufi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 134
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 134
بازدید ماه : 279
بازدید کل : 47426
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



در رفاقت رسم ماجاندادن است هرقدم صدقدم پس دادن است هرکه برماتب کند جان می دهیم نازاورا هرکه باشد می خریم